Hoe breng je de waarde van je bedrijf echt goed in kaart en hoe maak je je corporate doelstellingen concreet met vijf verschillende bedrijfsdirecteuren? En hoe zorg je er dan voor dat je een open dialoog krijgt waarbij de kaarten op tafel worden gelegd? De Best Value Aanpak, of BVA, kan hierbij richting geven.

Het draait hierbij vooral om waarde creëren en daar de juiste balans in vinden. Koninklijke Oosterhof Holman weet dit als geen ander. De nieuwe ISO 9001 en een ambitieus actieplan gaven het extra duwtje in de rug dit nog verder te concretiseren. De trainingstool Balans van Marcel Niemeijer bood hierbij een mooi vertrekpunt.

Vuurtje opstoken

Marcel Niemeijer heeft samen met Marleen van der Ziel (waar hij ook de VOF Onlanders mee runt), Jannie Koster en Guido Koreman de trainingstool Balans ontwikkeld, geïnspireerd op de
‘John Maxwell Leadership game’; een positioneringsspel. Het spel laat je nadenken over wat jou als bedrijf uniek maakt en waar je kracht ligt. Een betere invulling geven aan samenwerking levert veel tijd, geld en kwaliteit op, luidt het credo. Het spel geeft inzicht in uitdagingen die een samenwerking – in welke vorm dan ook – met zich meebrengt.

“Je kunt gewoon met elkaar aan tafel gaan zitten en dezelfde vragen stellen, maar dan ga je de discussie op de persoon aan, waardoor je toch gereserveerder bent”, stelt Marcel. “Met het spel ga je de discussie aan met de speelkaarten, waardoor deze gereserveerdheid vaak ook meer wegvalt. Je komt meer uit je comfortzone. Daarbij is het aan mij en Marleen om het vuurtje nog wat meer op te stoken en de juiste vragen te stellen.” Het spel wordt inmiddels veelvuldig ingezet, bijvoorbeeld bij een project startup (PSU) of start van een bouwteam, maar juist ook bij het evalueren van de samenwerking in de uitvoeringsfase van projecten.

Meetbare resultaten

De nieuwe norm ISO 9001:2015 is het vertrekpunt voor een nieuw kwaliteitsmanagementsysteem voor Oosterhof Holman. Na een uitgebreide contextanalyse volgde de onvermijdelijke vraag wie we zijn en waar we heen willen als bedrijf. Een concrete strategie en doelstellingen bepalen de route, die risico gestuurd wordt uitgerold. Resultaten worden meetbaar. Het Balansspel heeft ons hierbij een goed vertrekpunt gegeven. Er werd gediscussieerd over vragen als ‘wat is onze expertise?’, ‘waarin zijn we onderscheidend?’,‘welke keuzes maken we?’, ‘welke richting willen we op als bedrijf en vooral, waarom?’.

De uitkomsten van het spel werden schematisch weergegeven in een OGSM-model; een businessplan op een A4. Hierdoor werden de missing links duidelijk zichtbaar. Peter licht toe: “Veel dingen die we als vanzelfsprekend beschouwen werden stevig onder de loep genomen. Het maakte ons ervan bewust dat het plaatje nog niet compleet is. Maar als je nog niet weet wat je mist, mis je ook niets. Dankzij het spel hebben we in een halve dag bereikt wat we anders in ons jaarlijkse directieweekend bereiken. Het is dus een soort snelkookpan.” Marcel voegt toe: “Dit is precies waar het om draait: in korte tijd een gezamenlijke visie formuleren.”

The next step

Het directieteam is vervolgens met de uitkomsten van het spel aan de slag gegaan. “Het is een goede zet geweest om dit te gaan doen”, concludeert Peter. “We hebben ons misschien ook niet gerealiseerd wat het ons heeft gebracht, totdat we ermee aan het werk gingen. Het is dus beslist niet alleen voor organisaties die met BVA aan de slag willen. Het is juist ook voor bedrijven die met dezelfde vraagstukken zitten als wij. Ik ben tevreden met de stappen die we hebben gezet; het spel heeft ons een goed vertrekpunt gegeven om mee verder te gaan.”

BVA: meer dan een aanbestedingstool

Best Value is bekend geworden als inkoopmethodiek bij aanbestedingsprocedures. Het is echter geen ‘inkooptrucje’, maar een andere manier van samenwerken, binnen en buiten de keten. De opdrachtgever streeft naar het vinden van de best beschikbare oplossing in de markt door geen minimale kwaliteitsniveaus voor te schrijven, met maximale ruimte voor de inschrijver. Omdat BVA een beroep doet op de eigen verantwoordelijkheid, is het vaak van grote invloed op houding en gedrag van de opdrachtnemer. De brug die gebouwd moet worden, wordt ineens jouw brug. Daarnaast wordt BVA als filosofie ingezet bij leiderschapsmodellen.